1752 - 19 May 1817
انشاؔقدرتکیطرفہیسےایکبےچینسیمابصفطبیعتلائےتھےامنگوںاورجولانیوںسےبھریتیزیطراری،طباعیاورشوخیسوداؔسےبڑھکرانمیںتھی۔پیشہآبائیمیںاسکیکھپتبھلاکیسےہوتیشاعریہیایساوسیعمیدانتھاجسمیںانکیجولانیاںاورہنگامہآرائیاںبہقدرانکیطبیعتکےرونمااورپرورشپاسکتیتھیںچنانچہجبدہلیآئےتوبچےکھچےدربارشاہیکوگلافشاںکردیا۔دہلیمیںاسوقتسوداؔاورمیرؔوغیرہتوتھےنہیںالبتہبوڑھےشوقینبزرگسخنپرکھنےوالےاوردادسےدلبڑھانےوالےموجودتھے۔کچھبوڑھےحاتمؔوہدایتوغیرہاورکچھجوانحکیمثناءاللہفراقؔحکیمقدرتاللہقاسم،شاہدہدایتؔمیاںشکیبامیاںعظیمبیگمیرقمرالدینمنتؔ،شیخولیاللہمحبوغیرہسوداؔ،میرؔاوردردؔوغیرہکےشاگردوںکامجمعتھا۔انشاءؔسےبڑےبڑےمعرکےرہے۔یہبزرگاپنیبزرگیاورمشقسخننازاں،ادھریہشمشیرزباں،مقابلوںاورمعرکوںمیںفیصلہآخرذہنطباعہیکےسررہاجبوہاںسےلکھنؤآئےتویہاںاسسےبڑےمعرکےہوئے۔مصحفیؔ،مرزاقتیلؔجرأتوغیرہکارنگجماتھاشاعروںمیںمقابلےہوئے،چوٹیںچلیں،سوانگبنائےگئے،حاکموقتانکاموافقآخرکارانکاسکہہرجگہجمگیا۔نوابسعادتعلیخاںالگانکےلطیفہگوئیطباعیاورشاعریسےمحظوظہوتےتھے۔آخردمتکاسینوابسےوابستہرہےآخرآخرآزادلکھتےہیںکہبعضشکررنجیوںکےباعثعلاحدگیاورہوگئیاورپھرجنونہوگیابقیہعمربڑیکسمپرسیاورغربتمیںبسرکی۔انشاءؔکےمزاجمیںدہلیکیسنجیدگینہیںہےالبہانکیزبانمیںوہیدہلیکیروانیفصاحت،بندشاورمحاورےموجودہیںانکیطبیعتبہقولقدرتاللہقاسمؔ،شوخوہنگامہآراوخودبیںتھی۔اسلیےلکھنؤکاماحولانکےلیےزیادہسازگارثابتہوا۔یوںتولکھنؤیتکیابتدوسطتیرہویںصدیہجریسےہوئیلیکناپنےماحولکےزیراثرچولیدوپٹہازاربندچوڑیوںاورچوٹیوںکےمضامینقلمبندکرنےوالوںمیںبھیانکانمبراولہے۔سوداؔکیطرحانکےقصائداورہجوؤںمیںبھیزورشورہےلیکنسوداکیسیسنجیدگیانکیغزلوںمیںموجودنہیںیہغزلوںمیںبھیپھکڑپنپراترآتےہیںاورمحبوبکےسراپاکیجزئیاتکیطرفانکیلچائینگاہزیادہرہتیہےاکثراسکوخوشکرنےکےلیےاسکیزبانمیںگفتگوبھیکرجاتےہیں۔مصحفیؔاورانشاؔمیںانکےاسالیبسےقطعنظراندونوںمیںیہبڑافرقہےکہمصحفیؔمیرؔکامسلکاختیارکیےہوئےہےیعنیدہلویتکوصحیحمستندمانتےہیں۔انشاؔباوجودسودؔکیطرحچشمتماشامیںرکھنےکےبرخلافسوداؔکےاپنیخارجیتکوشوخیوںاوررنگینیوںسےپرکرتےہیںانکےاشعارکیاہیںآتشبازیکےخوشنماپھولہیں۔اورجبمقابلےپرنظمکہتےہیںتوبندشایسیچستاورمضامینایسےگرملاتےہیںکہآدمیمتحیرہوجاتاہےاورزبانسےبےاختیارواہنکلجاتیہےاوریہچیزاسلذتدردسےبالکلمختلفہےجومیرومصحفیؔکاحصہہے۔واقعیانشاؔکیطبیعتمیںایسےجوہرتھےکہاگربہطریقراسخۂشعراکہتےاورنوابسعادتعلیخاںکیصحبتمیںاپنیشاعریکاجوہرنہکھودیتےتواردوشاعریکےاساتذہکرامکےساتھانکاکلامبھیبقائےدوامکادرجہحاصلکرتاسیدؔانشاؔکےکلاممیںشوخیظرافتبےساختہپنسبکچھموجودہےلیکنایکعجیبہنگامہپنکےساتھبےہنگمانکیظرافتاکثرتمسخراورپھکڑپنسےگزرتیہوئیفحشیاتاورشہدپنتکپہنچجاتیہےکاشزمانےنےانہیںمسخرگیکاپیشہاختیارکرنےپرمجبورنہکیاہوتااورانکوموقعملتاکہاپنیظرافتمیںلطافتکاعنصرسموسکتےانکیظرافتمحضبناوٹینقالینہہوتیتواردوکےبیشتریاسانگیزکلاممیںانکےتبسماورقہقہےایکصبحدرخشاںاورچہرہتاباںکیحیثیترکھتےمیرؔکیسادگیاورمایوسیکےمقابلےمیںانکیشادابیاورشگفتگیایکطرفہتحفہہوتااورایکنئےطرزکیغزلوجودمیںآجاتی۔
1752 - 19 May 1817
انشاؔقدرتکیطرفہیسےایکبےچینسیمابصفطبیعتلائےتھےامنگوںاورجولانیوںسےبھریتیزیطراری،طباعیاورشوخیسوداؔسےبڑھکرانمیںتھی۔پیشہآبائیمیںاسکیکھپتبھلاکیسےہوتیشاعریہیایساوسیعمیدانتھاجسمیںانکیجولانیاںاورہنگامہآرائیاںبہقدرانکیطبیعتکےرونمااورپرورشپاسکتیتھیںچنانچہجبدہلیآئےتوبچےکھچےدربارشاہیکوگلافشاںکردیا۔دہلیمیںاسوقتسوداؔاورمیرؔوغیرہتوتھےنہیںالبتہبوڑھےشوقینبزرگسخنپرکھنےوالےاوردادسےدلبڑھانےوالےموجودتھے۔کچھبوڑھےحاتمؔوہدایتوغیرہاورکچھجوانحکیمثناءاللہفراقؔحکیمقدرتاللہقاسم،شاہدہدایتؔمیاںشکیبامیاںعظیمبیگمیرقمرالدینمنتؔ،شیخولیاللہمحبوغیرہسوداؔ،میرؔاوردردؔوغیرہکےشاگردوںکامجمعتھا۔انشاءؔسےبڑےبڑےمعرکےرہے۔یہبزرگاپنیبزرگیاورمشقسخننازاں،ادھریہشمشیرزباں،مقابلوںاورمعرکوںمیںفیصلہآخرذہنطباعہیکےسررہاجبوہاںسےلکھنؤآئےتویہاںاسسےبڑےمعرکےہوئے۔مصحفیؔ،مرزاقتیلؔجرأتوغیرہکارنگجماتھاشاعروںمیںمقابلےہوئے،چوٹیںچلیں،سوانگبنائےگئے،حاکموقتانکاموافقآخرکارانکاسکہہرجگہجمگیا۔نوابسعادتعلیخاںالگانکےلطیفہگوئیطباعیاورشاعریسےمحظوظہوتےتھے۔آخردمتکاسینوابسےوابستہرہےآخرآخرآزادلکھتےہیںکہبعضشکررنجیوںکےباعثعلاحدگیاورہوگئیاورپھرجنونہوگیابقیہعمربڑیکسمپرسیاورغربتمیںبسرکی۔انشاءؔکےمزاجمیںدہلیکیسنجیدگینہیںہےالبہانکیزبانمیںوہیدہلیکیروانیفصاحت،بندشاورمحاورےموجودہیںانکیطبیعتبہقولقدرتاللہقاسمؔ،شوخوہنگامہآراوخودبیںتھی۔اسلیےلکھنؤکاماحولانکےلیےزیادہسازگارثابتہوا۔یوںتولکھنؤیتکیابتدوسطتیرہویںصدیہجریسےہوئیلیکناپنےماحولکےزیراثرچولیدوپٹہازاربندچوڑیوںاورچوٹیوںکےمضامینقلمبندکرنےوالوںمیںبھیانکانمبراولہے۔سوداؔکیطرحانکےقصائداورہجوؤںمیںبھیزورشورہےلیکنسوداکیسیسنجیدگیانکیغزلوںمیںموجودنہیںیہغزلوںمیںبھیپھکڑپنپراترآتےہیںاورمحبوبکےسراپاکیجزئیاتکیطرفانکیلچائینگاہزیادہرہتیہےاکثراسکوخوشکرنےکےلیےاسکیزبانمیںگفتگوبھیکرجاتےہیں۔مصحفیؔاورانشاؔمیںانکےاسالیبسےقطعنظراندونوںمیںیہبڑافرقہےکہمصحفیؔمیرؔکامسلکاختیارکیےہوئےہےیعنیدہلویتکوصحیحمستندمانتےہیں۔انشاؔباوجودسودؔکیطرحچشمتماشامیںرکھنےکےبرخلافسوداؔکےاپنیخارجیتکوشوخیوںاوررنگینیوںسےپرکرتےہیںانکےاشعارکیاہیںآتشبازیکےخوشنماپھولہیں۔اورجبمقابلےپرنظمکہتےہیںتوبندشایسیچستاورمضامینایسےگرملاتےہیںکہآدمیمتحیرہوجاتاہےاورزبانسےبےاختیارواہنکلجاتیہےاوریہچیزاسلذتدردسےبالکلمختلفہےجومیرومصحفیؔکاحصہہے۔واقعیانشاؔکیطبیعتمیںایسےجوہرتھےکہاگربہطریقراسخۂشعراکہتےاورنوابسعادتعلیخاںکیصحبتمیںاپنیشاعریکاجوہرنہکھودیتےتواردوشاعریکےاساتذہکرامکےساتھانکاکلامبھیبقائےدوامکادرجہحاصلکرتاسیدؔانشاؔکےکلاممیںشوخیظرافتبےساختہپنسبکچھموجودہےلیکنایکعجیبہنگامہپنکےساتھبےہنگمانکیظرافتاکثرتمسخراورپھکڑپنسےگزرتیہوئیفحشیاتاورشہدپنتکپہنچجاتیہےکاشزمانےنےانہیںمسخرگیکاپیشہاختیارکرنےپرمجبورنہکیاہوتااورانکوموقعملتاکہاپنیظرافتمیںلطافتکاعنصرسموسکتےانکیظرافتمحضبناوٹینقالینہہوتیتواردوکےبیشتریاسانگیزکلاممیںانکےتبسماورقہقہےایکصبحدرخشاںاورچہرہتاباںکیحیثیترکھتےمیرؔکیسادگیاورمایوسیکےمقابلےمیںانکیشادابیاورشگفتگیایکطرفہتحفہہوتااورایکنئےطرزکیغزلوجودمیںآجاتی۔